Det mener Plantebranchen om
Plantebaserede produktbetegnelser
For at sikre fair markedskonkurrence mellem plantebaserede og animalske produkter på det europæiske marked, er det centralt, at markedsføringen af plantebaserede produkter må vise billeder af plantedrik på et morgenbord, vise billeder af hvidt skum i en kaffekop, fremhæve produkterne som cremede og sammenligne klimaaftryk med mælk – på lige fod med markedsføringen af animalske produkter.
Front-of-pack labelling og visuelle signaler er netop vigtige tiltag, som understøtter forbrugeren i at vurdere, hvad et produkt er, og hvordan det skal bruges. Som eksempel vil præsentationen af en plantebaseret ost i blokform vise forbrugeren, hvordan produktet skal bruges samt hvilken smag og tekstur, som forbrugeren kan forvente. De bæredygtighedsoplysninger, som forbrugeren i øjeblikket får, er hverken pålidelige, tydelige eller letforståelige, og bidrager derfor ikke til formålet om at gøre det lettere for forbrugeren at vælge bæredygtige fødevarer. Derfor ser Plantebranchen det som en vigtig opgave fortsat at advokere for nødvendigheden af standardiserede betegnelser på EU-plan, som tillader betegnelser som plantemælk, vegansk ost o.lign.
Europa stræber efter at blive det første klimaneutrale kontinent. I sådan en tid virker det derfor kontraintuitivt at hæmme udviklingen af den plantebaserede fødevaresektor gennem restriktioner på markedsføringen og mærkningen af plantebaserede fødevarer; produkter som netop bidrager markant til at accelerere den grønne omstilling og indfri klimamålene. Det er skridt baglæns for omstillingen mod et mere bæredygtigt fødevaresystem, og Plantebranchen modsætter sig sådanne forslag til restriktioner, som har til hensigt at forvrænge markedsvilkårene og begrænse udbredelsen af grønne fødevarer.
Senest opdateret 02.08.2022
Vil du vide mere?
Er du nysgerrig efter at vide, hvad Plantebranchen mener om andre aktuelle emner? Ræk ud til sekretariatet og få svar!