Projekt

Fælles plantetelt på folkemødet

Om projektet

Plantetelt på folkemødet 2023

Ak ja, Folkemødet! Plantebranchen melder sin ankomst i et fælles plantetelt med andre grønne aktører – her skal vi nemlig sætte fokus på markedsudviklingen for plantebaserede fødevarer gennem dialog, debat og fællesspisninger.

Folkemødet samler årligt 100.000+ gæster over tre dage, og derfor er Plantebranchens deltagelse i sig selv, med til at sætte plantebaserede fødevarer endnu mere på det politiske landkort og cementerer vigtigheden af den plantebaserede og økologiske dagsorden blandt borgere og beslutningstagere.

Vores deltagelse på en demokratisk festival med en målgruppe, der er interesseret i politik, er med til at understøtte udviklingen af markedet for økologiske, plantebaserede fødevarer. 

Det er det bedste mad, jeg har fået på Folkemødet!

Gæst i teltet, Plantetelet, folkemødet 2023

Du kan dykke ned i temartiklerne fra planteltet længere nede på siden. For hvad kom der egentlig ud af vores tilstedeværelse?

Vi har registreret folks oplevelser med måltidet serveret til fællesspisningerne, som er blevet udgivet i en af artiklerne. Flere efterspurgte opskrifter, og andre fik nye indtryk af plantebaseret mad, hvor de før regnede med, at det smagte helt anderledes. Projektet har deraf opnået flere gode, grønne smagsoplevelser blandt den danske befolkning og øget deres kendskab til økologiske, plantebaserede produkter og styrket viden og handlekraft. 

Effekten af disse indtryk er særligt funderet i det potentiale, som nye historiefortællinger om plantebaserede fødevarer og økologi har. Vi forventer, at nogle af de 1200 mennesker selv vil begynde at købe produkterne og også vil fortælle om plantebaserede produkter og måltider i deres omgangskredse.

Vi forventer desuden, at nogle af de deltagende paneldeltagere og debattører styrker deres relation til og samarbejde med hinanden, som kan udvikle sig til flere projekter med fokus på det økologiske, plantebaserede marked. 

Efter Folkemødet har vi kørt en kampagne, som inkluderer videoer, artikler og grafikker, og det er nået ud til 60-70.000 mennesker, som har fået øget kendskab til de potentialer og udfordringer, der ligger i at få mere plantebaseret ind i detail-handlen og få folk til at forbrugere flere økologiske, plantebaserede fødevarer.

Projektet i tal…

  • Vi fik skabt teltet, Fremtidens Plantebaserede Fødevarer, hvor fem virksomheder og en dagligvarekoncern deltog med deres produkter og med måltider
  • Planteteltet har haft over 1500 besøgende over de tre dage, og vi har i alt uddelt smagsprøver og måltider til omkring 1200 mennesker
  • Tre artikler med forskelligt fokus (hhv. generelt fra teltet, detail og økologi) er blevet udarbejdet
  • Seks fællesspisninger med udgangspunkt i hver deres debat samt konceptet “mad i lange baner”, hvor vi har uddelt smagsprøver og indgået i dialog med gæsterne er blevet afholdt

Projektet blev udarbejdet af Plantebranchens eksisterende sekretariat, projektmedarbejdere og eksterne videografer. Desuden kom det hele på benene sammen med vores samarbejdspartnere, som du får præsenteret længere nede på siden.

Projektets formål

Projektet havde til formål at bringe økologiske, plantebaserede producenter tættere på forbrugerne og øge forbrugernes kendskab til produkterne gennem fællesspisningsdebatter i et fælles plantetelt på Folkemødet 2023

billeder

Kom med til Folkemødet – plantetelt med god stemning!

VI HAR SAMARBEJDET MED…

Tilmelding

Plantebranchens
nyhedsbrev

Bliv holdt opdateret på nye projekter a la dette. Du kan altid framelde dig igen med et enkelt klik.

Nyhedsbrev

Hold øje med din indbakke, hvor der om lidt kommer en mail fra os. I mailen bliver du bedt om at bekræfte, at du gerne vil stå på vores mailingliste.