Projekt
Fælles plantetelt på folkemødet
Om projektet
Plantetelt på folkemødet 2023
Ak ja, Folkemødet! Plantebranchen melder sin ankomst i et fælles plantetelt med andre grønne aktører – her skal vi nemlig sætte fokus på markedsudviklingen for plantebaserede fødevarer gennem dialog, debat og fællesspisninger.
Folkemødet samler årligt 100.000+ gæster over tre dage, og derfor er Plantebranchens deltagelse i sig selv, med til at sætte plantebaserede fødevarer endnu mere på det politiske landkort og cementerer vigtigheden af den plantebaserede og økologiske dagsorden blandt borgere og beslutningstagere.
Vores deltagelse på en demokratisk festival med en målgruppe, der er interesseret i politik, er med til at understøtte udviklingen af markedet for økologiske, plantebaserede fødevarer.
Det er det bedste mad, jeg har fået på Folkemødet!
Gæst i teltet, Plantetelet, folkemødet 2023
Du kan dykke ned i temartiklerne fra planteltet længere nede på siden. For hvad kom der egentlig ud af vores tilstedeværelse?
Vi har registreret folks oplevelser med måltidet serveret til fællesspisningerne, som er blevet udgivet i en af artiklerne. Flere efterspurgte opskrifter, og andre fik nye indtryk af plantebaseret mad, hvor de før regnede med, at det smagte helt anderledes. Projektet har deraf opnået flere gode, grønne smagsoplevelser blandt den danske befolkning og øget deres kendskab til økologiske, plantebaserede produkter og styrket viden og handlekraft.
Effekten af disse indtryk er særligt funderet i det potentiale, som nye historiefortællinger om plantebaserede fødevarer og økologi har. Vi forventer, at nogle af de 1200 mennesker selv vil begynde at købe produkterne og også vil fortælle om plantebaserede produkter og måltider i deres omgangskredse.
Vi forventer desuden, at nogle af de deltagende paneldeltagere og debattører styrker deres relation til og samarbejde med hinanden, som kan udvikle sig til flere projekter med fokus på det økologiske, plantebaserede marked.
Efter Folkemødet har vi kørt en kampagne, som inkluderer videoer, artikler og grafikker, og det er nået ud til 60-70.000 mennesker, som har fået øget kendskab til de potentialer og udfordringer, der ligger i at få mere plantebaseret ind i detail-handlen og få folk til at forbrugere flere økologiske, plantebaserede fødevarer.
Projektet i tal…
Projektet blev udarbejdet af Plantebranchens eksisterende sekretariat, projektmedarbejdere og eksterne videografer. Desuden kom det hele på benene sammen med vores samarbejdspartnere, som du får præsenteret længere nede på siden.
Projektets formål
Projektet havde til formål at bringe økologiske, plantebaserede producenter tættere på forbrugerne og øge forbrugernes kendskab til produkterne gennem fællesspisningsdebatter i et fælles plantetelt på Folkemødet 2023
Er økologi blevet for gammeldags? Det spurgte vi tre paneldeltagere om på Folkemødet. Svaret er et både og
En producent, en projektchef og en kædedirektør går ind i et telt på Folkemødet – finder de svaret på, hvordan detailhandlen omstiller sig til et grønnere sortiment?
“Hold da op et hyggeligt telt!” – når debatter og måltider møder hinanden, er det forførende
billeder
Kom med til Folkemødet – plantetelt med god stemning!
VI HAR SAMARBEJDET MED…
Tilmelding
Plantebranchens
nyhedsbrev
Bliv holdt opdateret på nye projekter a la dette. Du kan altid framelde dig igen med et enkelt klik.
Hold øje med din indbakke, hvor der om lidt kommer en mail fra os. I mailen bliver du bedt om at bekræfte, at du gerne vil stå på vores mailingliste.